Ana Mira
Research Fellow

Ana Mira is an adjunct invited professor at Lisbon Theatre and Film School, Polytechnic Institute of Lisbon and Ar.Co – Center of Arts and Visual Communication. She studied somatic practices and contemporary dance in Europe and the United States. Completed her doctorate in Philosophy/Aesthetics at School of Social Sciences and Humanities, NOVA University Lisbon (2014) under the guidance of José Gil, as a visiting researcher at Centre for Research in Modern European Philosophy, Kingston University and research fellow of Foundation for Science and Technology. She was a visiting researcher in the Department of Performance Studies, Tisch School of the Arts, New York University as a research fellow of Calouste Gulbenkian Foundation (2007). She collaborates with IFILNOVA’s research group Art, Critique and Aesthetic Experience of CultureLab and artistic centres such as Porta33 and c.e.m. – centro em movimento. She collaborated with the following dance artists: Pauline de Groot, Russell Dumas, Rosemary Butcher and Deborah Hay. Also, she has published dance and philosophy essays internationally.

Publications
+
book chapters
+
2022
CultureLab • book chapters
Do silêncio do corpo na dança e filosofia
Do silêncio do corpo na dança e filosofia
Ana Mira
A. Silva Nunes (Ed.), Resistência e transversão: as artes da cena em um mundo em transição. Goiás: Universidade Federal de Goiás (forthcoming).
2020
CultureLab • book chapters
Para una presencia del ritmo en la escritura de Nijinski, el movimiento del sentimiento y la imagen suspendida
Para una presencia del ritmo en la escritura de Nijinski, el movimiento del sentimiento y la imagen suspendida
Ana Mira
S. Lopes Coelho & A. Zorrilla (Eds.), Estética y política del ritmo (pp. 59-68). Paris: Rhuthmos.
2019
CultureLab • book chapters
Caminha a tua vida: a autobiografia como acto crítico em Still/Here de Bill T. Jones (1994)
Caminha a tua vida: a autobiografia como acto crítico em Still/Here de Bill T. Jones (1994)
Ana Mira
G. Ferraro, M. Faustino & B. Ryan, Rostos do Si – Autobiografia, confissão e terapia (pp. 291-310). Lisboa: Vendaval.
2018
CultureLab • book chapters
Mapear o inconsciente: o documento sensível como conceito e desprisionamento de si na dança e filosofia
Mapear o inconsciente: o documento sensível como conceito e desprisionamento de si na dança e filosofia
Ana Mira
F. Matos Oliveira (Ed.), Conceitos de dispositivos de criação em artes performativas (pp. 17-31). Coimbra: Universidade de Coimbra.